onsdag den 6. maj 2015

Præsentation af området

Jeg er bosat syd for grænsen og er i den heldige situation, at jeg er omgivet af masser natur. Jeg har valgt, at min biotop skal være både et vandhul, som ligger i en lille skov, samt selve omgivelserne rundt om vandhullet, som ligger meget tæt på hvor jeg bor. Jeg har valgt dette sted, da det giver mig mulighed for at komme forbi det meget ofte og får dermed mulighed for at følge det, i takt med årstiden.

I sådan et vandhul, har man mulighed for at kunne følge med i mange ting. Der vokser vandplanter, som er plantearter der har tilpasset livet i vand. Da planterne lever på eller under vandoverfladen, har de udviklet talrige, særlige tilpasninger. Derfor kan vandplanter kun gro i vand eller helt vandmættet jord. I modsætning til de arter, som lever på jord, der kan tørre helt eller delvist ud, har vandplanterne ingen problemer med at tilbageholde vand. Det medfører, at planterne har mindre behov for at regulere deres vandtab til omgivelserne.

Derudover giver en sådan biotop mulighed for, at lave en pædagogisk aktivitet med børn. Man kan ved hjælp af meget få midler lave fælder til, at fange små kryb, som lever i nærheden af et vandhul. Man kan lave det til en aktivitet, der strækker sig over en længere periode for at se, om man kan fange mange forskellige dyr. Sådan en aktivitet, stimulere børns nysgerrighed og styrker deres læring omkring naturen. Derudover vil man kunne udnytte, at det ligger i en lille skov og dermed giver mulighed for en masse ekstra naturaktiviteter.

Vandhullet


Dådyr ikke så langt derfra




Flere billeder på vej



Ingen kommentarer:

Send en kommentar